Friday, September 14, 2012

Tajuknya yang-panjang-itu, part last.

Sambungan..

Maknanya esok tu aku kena ambil flight pagi, 7.15am untuk balik semula ke Labuan.

Kalau tanya aku, memang tak mampu la..

Tau tak penat? Kalau dapat tiket direct takpe. Ini kena lalu darat, laut, udara. Tapi memandangkan boss tak tau, maafkan je la.

SABTU
Aku and En. Suami terbangun dah pukul 8.00am . Jadi sah-sahla terlepas flight pagi kan? Sikit rasa gembira (eleh, dah agak pun akan bangun lambat). Alang-alang dah lambat tu, kitorang balik Ahad je la. Muahahahah!

Sepanjang hari tu sibuk tolong mak aku bungkuskan bekal untuk besan baru balik Kedah, buat kerja rumah, main dengan anak-anak buah, lepak depan TV.. petang tu baru aku teringat nak booking tiket balik Labuan. Sebelum tu lagi dah ingat, tapi tak ada hati nak buat terus lupa.

Check tiket AirAsia untuk dua orang ke Labuan untuk Ahad 7.30am pagi, RM1320. Omak'ai. Nak buek camno...beli je la. Tapi masa nak buat online payment, tersangkut. Apaaaa....

Telefon Call Centre (+600858888 - dah ada nombor lain kan?), diorang kata website ada masalah sikit. Dia suruh pi kaunter. Aku tau kaunter AirAsia kat LCCT tu je. Jauh nye. Aku tanya kat KLSentral ada tak, dia kata ada. Alhamdulillah, dekat sikit.

Aku yang cerdik umpama bidadari ni ajak la En. Suami pi KLSentral lepas Isyak. Pukul 9.30pm kitorang keluar. Aku ajak kakak, abang ipar dengan anak-anak buah aku sekali. Jalan ramai-ramai baru best.

Sampai KLSentral pukul 10.00pm. Orang kat kaunter pertanyaan tu sibuk melayan seorang pakcik ni, aku pun buat keputusan cari sendiri kaunter tiket AirAsia tu. Tak jumpa. Bila dah jumpa, dah tutup pulak. Apaaaa..

Alih-alih, pergi kaunter jualan MAS. Tanya tiket ke Labuan esok pagi dah habis. Apaaaa...

Tapi ke KK ada lah. Alhamdulillah. Murah sikit dari AirAsia - RM1014 untuk 2 orang.

Nampak gaya kena lalu jalan jauh lagi.

AHAD
Pagi esok pukul 5.00am dah kuar rumah minta tolong Apit (adik) dan Senah (isteri) tolong hantarkan ke KLSentral. Kitorang ambil  ERL KLIA express (RM35) yang "just 28 minutes away" tu.

Dah check-in, solat Subuh pastu main bendalah yang macam eskalator tapi flat je tu. Apa ntah. En. Suami siap berlakon jadi Superman. Aku kat sebelah dia berdiri macam patung je. Redha dalam malu.

Udara
Balik kali ni siok gila sebab dapat kapal best. Siap dengan,

  • Personal 9-inch LCD widescreen video monitor.
  • Thinner and lighter seat providing better personal space.
  • Access to PED AC power supply.

  • Ok, ayat tu aku kopipes kat sini. Jakun la sekejap. Sanggup lawan ngantuk melayankan cerita Jepun, Girls for Keeps, tapi tak sempat tengok habis. Hahahahaha! Kena cari DVD ni.

    Seat dia kaler purple, houyeah!

    Darat
    Sampai KK pukul 10.00am, ambil teksi (RM30) ke stesen bus yang pergi Menumbok. Aku tak tau apa nama stesen bas tu tapi dia dekat taman depan Bank Negara tu. Tiket bas ekspress pukul 11.00am dah habis. Yang kemudiannya pukul 12.30pm. Congak masa, lambat pulak nak sampai Labuan sebab kitorang nak masuk office petang tu. Jadi kitorang naik teksi sapu (Unser), RM30/seorang. Tapi kena tunggu cukup 6-7 orang penumpang baru jalan. Kalau tak kau kena bayar harga satu trip tu RM210. Lepas setengah jam (11.30am), cukup la 6 orang penumpang. Perjalanan dari KK ke Menumbok ambil masa 2jam.

    Laut
    Kat Menumbok, kitorang beli tiket bot RM15/seorang dan sampai Labuan pukul 2.00pm. (Kalau naik feri sampai pukul 4.00pm). Lepas makan tengahari kitorang ambil bas nombor 2 (RM1.50/seorang) ke depan kompeni yang terbilang ni. Alhamdulillah...

    Sampai office, aku migrain.

    Terbaek...

    Sekian, rekod jadual waktu dan tambang perjalanan tergempar aku bulan ini.

    Jumlah perbelanjaan tergembar untuk dua orang ialah RM2299.50.

    Oh ye, macam mana aku mampu beli tiket secara walk-in? Sebab bonus raya yang kompeni bagi hari tu ada lagi. Alhamdulillahhhhhh....

    Bonus
    Kesimpulannya, aku kena pastikan ada simpanan RM2500 setiap bulan untuk kes-kes emergency nak/kena balik KL. Kau mampu? Aku tak mampu.....kena tunggu bonus juga. Haha!

    Pst..masa nak balik Labuan semula, Babah ada hulur dana sikit. Muahahahahah! Terima kasih, Babah.

    ALHAMDULILLAH..

    2 comments:

    Masy said...

    banyaknyeeee bonosssssss

    saaba said...

    rejki, rejki..alhamdulillahhh...