Thursday, April 8, 2010

Torehan Jiwa

Dengan nada, lagu dan irama
Kuluahkan jua, rasa kecewa...

Erk...

Sayup-sayup kedengaran lagu Ukiran Jiwa - Awie dari bilik sebelah.
Tak semena-mena, mood aku yang tengah gumbira la-la-la bertukar menjadi jiwa lara ra-ra-ra ah ah..gaga oh la la...want your bad romance...opss, tersasar!

Berubah 180darjah (Celcius?) tanpa bantuan atau asakan daripada mana-mana pihak.

Kedamaian yang kucari
Masih belum terbukti
Jauh lagi perjalanan ini

Jiwa tak pernah tenteram
Kasih lama tenggelam
Di lubuk hati yang paling dalam

Berlumutlah ukiran impian
Entah berapa lama
Harus ku nanti
Sinar kasih sayang menyinari kembali

Jejaka yang pernah menjadi tempat sandaran hati aku memang minat dengan Awie ni. Selalunya kalau aku naik kereta dia, berkumandanglah suara dan lagu mamat ni sebagai background music per-datingan hari itu. Kadang-kadang kalo datang angin jejaka ni nak menyanyi, ada la nampak gaya Awie sikit-sikit. Tak sedar muka tu macam perompak (aik, marah nampak?)

Dengan nada, lagu dan irama
Kuluahkan jua, rasa kecewa
Semoga kau dapat mendengarnya
Semoga terbuka pintu cinta...mu
Yang pasti hujan tak berterusan
Matahari kan tetap terus bersinar

Kini terbukti apa yang dinanti
Dengan rela kulepas kau pergi
Telah sedekat kenangan terpahat
Di ruang tak bertempat

Tersentak dengan hebat diiringi sedikit keluhan kecil.

Semua dah jadi sejarah. Nasib baik cerita cinta-tak-kesampaian aku ni tak masuk dalam soalan Sejarah SPM. Kalo tak, mesti aku akan jawab dengan berdakwatkan air mata darah orang sebelah yang aku cucuk matanya dan cikgu akan menanda kertas jawapan dengan penuh ketakutan.

Bila lagu ni nak abis...

Ikut hati nak aku masuk dalam bilik tersebut dan penyek-penyekkan radio tu tapi rasanya daripada aku sakitkan tangan aku, baik aku bagi mute je, kan? Karang nak ganti radio tu pun satu hal.

Dengan nada, lagu dan irama
Kuluahkan jua, rasa kecewa
Pada cinta, yang dahulu kita
Ukirkan bersama

Di ruang asmara
Di bumi yang nyata
Di dunia kita

Akhirnya...

Untuk menghilangkan semua rasa ni, terpaksalah aku nyanyi lagu yang girang..

Adaaabi
, melazatkan!

Adaaabi, menyelerakan!

Mengandungi pelbagai rempah..
Melazatkan kari dah kuah!

Adabiiii...

2 comments:

moment said...

aku mmg masak guna Adabi.. hehe
kunyit, ngan sos tiram! wajib adabi.. huhu

saaba said...

wah...macam nak jemput makan tengahari je ni...ngeeee