Saturday, April 17, 2010

Meh le ke Melaka!

"Yan, ko nak ikut aku pi Melaka tak?"
Nak! (tak sempat pikir)

Ada apa?
"Treasure-hunt"
Nak! (tak sempat pikir)

"Ko pernah masuk treasure-hunt?"
Tak. (tak payah pikir)

"Er...takpelah, sok kita gerak pukul 6 pagi tau"
Ok. (tak sempat pikir)

Perbualan 'tak sempat pikir' antara aku n Ipie..

~~~

Aku pernah la join program cari harta karun yg walk hunt tu..berlari-lari anak ke sana sini, merentas lorong dan dinding..tapi kali ni 1st time aku join yg merentas negeri. Sangat..sangattt..seronokkk.. :)

Lanjutan daripada perbualan petang Jumaat di atas, pagi Sabtu, 3 April 2010..pukul 6.15 pagi aku dah terpacak depan umah Ipie tunggu Cae dan kakaknya amik kitorang untuk ke tapak kejadian.

Tujuan : Program Treasure Hunt 2010 "Meh le ke Melaka" oleh Tradewinds Corp. Bhd (tempat keja Ipie)

Nampak aku tak?

Hala tuju
: Avillion Legacy, Melaka
Jumlah penyertaan : ~30 bijik kereta
Flag-off : Taman Tasik Permaisuri @ 7.45am by En. Farez Hassan (cute ;p)
Nama dan Ahli kumpulan : KAMIKAZE & Ipie/Sam/Kak Mai/Aku
Breakfast : Teh O suam, nasi lemak & air mineral
Makanan santai dalam kereta : Karipap, kuih keria, gula-gula kaler purple..ngeeee ;P

Atas : Nampak aku lagi tak? (Hint : tangan yang tunjuk peace--hint ke ni?)
Bawah : KAMIKAZE (dari kiri - Ipie / Wanita Cantik / Kak Mai / Sam)

Kereta dipandu oleh Sam dengan berhati-hati dan menjadikan Ipie sebagai navigator yang berwibawa sementara aku dan Kak Mai menyelesaikan klu-klu yang diberikan..(er..aku banyak BACA soalan je..ngeeee). Untung aku join group ni sebab aku sorang je 1st timer dan yg lain dah ada 3x pengalaman..Ipie banyak tolong ajar aku main game ni.

Kitorang mula beraktiviti dengan hatiku penuh berdebar-debar sebab tak sabar nak sampai Melaka dan menikmati makanan pedas-pedas kat sana. Kitorang banyak habiskan masa kat Linggi mencari jawapan yang betul-betul depan mata, tengah panas..siap lepak kat stesen bus pasal dah tak larat nak berjalan. Walaupun tulips tak berapa nak jitu, tapi dengan semangat kepasukanan yang tinggi (aku tido dari Rembau ke Melaka) kitorang dapat tamatkan permainan dan tiba di lokasi yang ditetapkan ngam-ngaaaam waktu - 3.30pm.

Dapat juga aku merasa jalan kampung atau dalam erti kata modennya, jalan dalam ke Melaka. Menyaksikan suasana kampung yang mendamaikan sambil dipanah sang mentari..pergh..layan.

Lepas check-in kat hotel, kami geng 8 budak itam (dengan group Cae) bergegas ke kedai mamak berhampiran untuk mengisi perut yang bergendang-gendut tali kecapi.

Atas : Mee Goreng Bakar Lidah
Bawah : Aku dalam cubaan menahan pedas sambil buat muka tak ada hal tapi akak sebelah aku lagi selamba.


Lunch (pukul 4 masih dikira lunch ke?) : Mee Goreng Pak Itam + Limau Ais
Komen : Bapakkk pedasss...

Lepas rehat-rehat kat bilik, aku & Ipie ronda-ronda sekitar hotel and sempat sambar kasut cantik kat The Store untuk dinner malam tu.


Tema Dinner : Warisan Melaka
Tema aku : Warisan Jawa

Malu lah..aummmm

Dinner : Rendang Ayam, lauk Kambing, Sayur + Cendawan Goreng, Kek2, Kuih2 dan air oren yang bergelen-gelen.

Time aku nak makan ni, time tu la Ipie nak amikkan gambar Kak Mai, siap suh aku ke tepi lagi..keji taw..

Sambil makan, kami dihidangkan dengan slide show sepanjang pertandingan siang tadi dan cabutan bertuah (setiap saat telinga aku menantikan nama aku naik sambil memastikan mulut penuh berisi makanan..multi-tasking tak?). Tapi makanan dah abis, nama aku tak juga naik-naik..takpalah..nak buat camana...*sayu

Tiba masanya untuk penyampaian hadiah..jeng!jeng!jeng!

Kamikaze dapat tempat ke-3! Houyeahhhh!

Houyeahhh!

Dan akhirnya,

Aku dapat cabutan bertuah ke Pelangi Beach Resort, Langkawi selama 2 hari 1 malam...kemudian buat sistem barter dengan Cae, Mutiara Johor Baru selama 3 hari 2 malam..Yiha!
Saja buat last minit, suspen I tau... :P

Taddaaaa!

Malam tu kami sambut kemenangan dengan ber-bowling kat Mahkota Parade. Macam biasa, aku mesti dapat last..cuba korang ajak aku main tutup tin ke, congkak ke, balik selipar ke, polis sentri ke...kompem aku kalah juga! Tapi tak kisah lah pasal Treasure Hunt, team aku dapat no 3. Hahahahaha!

Sesi bergambar dengan Sampul Kemenangan

Makan lewat malam : Roti canai banjir & Nes Tarik

Esoknya, lepas breakfast-tak-hengat kat hotel, kitorang check-out dan pusing bandar Melaka..posing-posing...sempat singgah makan cendol pulut, ngeeee ;p

Kesimpulan : Aktiviti dihujung minggu ditaja sepenuhnya oleh Tradewinds Corp. Bhd. (yuran pendaftaran, shopping dan round bandar Melaka adalah hasil duit tempat ketiga - sorang dapat RM200). Sangat seronok dan rasa nak buat lagi, lagi, lagi...ada company sapa-sapa nak buat Treasure Hunt tak? Meh aku nak masuk...(berlagak)

Bersama rengrakan baru dari Tradewinds

Nantikan "Meh le ke Melaka!" siri 2..tak nak tunggu? Takpe..aku nak tunggu pasal ni blog aku...kan?

2 comments:

Masy said...

pi laa tunggu sorg2 hahaha

btw, hotel tu akak pon x penah masuk. nmpk grand sunggoh dr kejauhan. untongnyeeeeeeee

ha dpt benda free tu, bile nk ajak akak cuti2 ni lalalala~

saaba said...

"sendiriiii...aku sendiriii"

best gak,kak hotel ni...view dia lawa menghadap selat melaka ( rasanya ;p ). lobby dia canteks. bilik dia biasa tapi selesa betul. nnt saya hapdet pasal hotel ni plaks..tak larat nak karang citer panjang2.. hiks..

jom, kak..tp nak p tmpat lain...pasar pagi temerloh tmpat k.wafa p tu...jom3..