Tuesday, July 17, 2012

Kelas Menjahit 3

Maka siaplah baju saya setelah 5 hari (Sabtu-Ahad-Sabtu-Ahad-Sabtu) bertungkus-lumus.

Sopan dan berisi dalam masa yang sama. Namun aku redha...
Bersyukur dan bangga dengan diri sendiri kerana setelah melalui kepayahan dan jerih perih (over), aku berjaya menyiapkan sehelai baju kurung yang kainnya sama jenis dengan skirting meja menjahit kelas.

Hari terakhir ni kami diajar menjahit getah dan pengeras pada pinggang. Berapa kali jahit, berapa kali tetas, lepas tu jahit lagi. Akhirnya siap juga. Bergosok lagi taw!.

Selesai sesi menangkap gambar dengan baju kurung jahitan masing-masing, kami bersalam-salaman, bertukar nombor telefon dengan harapan boleh hantar tempah baju raya pada pelajar yang hebat-hebat sebab tak yakin dengan diri sendiri dan call suami masing-masing untuk ambil kitorang bawak balik (aku je yang call suami, yang lain balik sendiri..manja kan I? wek..).

Masa balik tu aku tak salin baju semula.

Masa tu la En. Suami ajak pergi isi air mineral kat vendor machine, pergi Ujana Kewangan untuk depositkan duit kat Maybank kemudian pergi makan KFC. Dengan kain berkilat ala-ala skirting meja tu pusing bandar, kau mampu? Aku bukan mampu, aku tak berdaya...

Walaubagaimanapun..

En. Suami, terima kasih kerana..
...mengizinkan adinda (huuumangaih) untuk menghadiri kursus ini,
...memberikan sokongan tanpa berbelah bahagi,
...belikan gunting kain dan gunting kertas baru,
...menghantar dan mengambil adinda dari kelas,
...menghantar breakfast pada hari adinda tak sempat makan pagi,
...mengambil adinda untuk makan tengahari,
...tolong fotostatkan IC adinda untuk pendaftaran sebab adinda lupa padahal cikgu dah ingatkan banyak kali,
...meninggalkan sebentar aktiviti memancing untuk teman adinda pergi beli kain yang macam skirting tu (tu la..adinda dah kata adinda tak reti pilih)
...menadah telinga dengan komplen pasal jahitan adinda sendiri
...tolong jahit jelujur
...belikan kain semalam untuk adinda jahit baju kurung lain pulak. Cantik kain abang pilih :)

dan bangga dengan adinda sebab dah pandai jahit baju kurung sendiri. Siap order baju melayu dengan adinda lagi... Malu I taw, abang... AUM!

terima kasih untuk semua, abang..

Ailebiu.

Aum!

Mama juga, terima kasih sebab turut bagi semangat dan turut sama bengang dengan cikgu tu sebab salah ajar anakmu ini potong kain sampai tak cukup. Padahal kita berdua tau yang tak pandai itu adalah anakmu sendiri kerana Mama pernah ajar anakmu ini potong kain dulu.

Terima kasih, Mama. Sayang, Mama.

Babah juga, terima kasih sebab anakmu tau Babah sudah plan nak belikan mesin jahit baru untuk anakmu ini. Waaaahhhh..kalaula Babah baca ni, mesti dia tercengang-cengang.

Tapi sayang Babah juga.

Terima kasih Cikgu Ju, Cikgu Nor dan rakan-rakan sekelas atas tunjuk ajar kalian yang membantu saya meningkatkan keyakinan diri dalam bidang jahit-menjahit.

Eh, lupa. Terima kasih kompeni sebab beri peluang pada pekerjamu yang tak pernah pegang mesin jahit lama-lama sebelum ini.

Panjang pulak entry ni, siap ada penghargaan. Baru jahit baju kurung sehelai. Hahahahaha.

Memperkenalkan, Cikgu Nor yang ajar part menjahit kain.





Nampak skirting belakang beliau?
Abaikan.

Sekian, terima kasih.

No comments: