Monday, July 23, 2012

Posa jangan tak posa.

Dah masuk hari ketiga puasa pun.

Pertama kali puasa di seberang lautan..jauh dari keluarga. Sebelum ni jauh juga tapi takde la sejauh ni (ecece...h). Tapi aku memang rindu pun kat keluarga-keluarga (kata berganda hokey) nun di seberang.
Togetherness dengan family di bulan Ramadhan la extra best. Kan kan kan?

Takpe, dugaan bulan puasa ni memang banyak jadi masa ni la kita kena belajar bersabar..kan, abang?

Hm..rindunya...aum!

Berbalik pada motif aku menaip hari ni.

Kisahnya hari pertama aku berpuasa di Labuan.

Hari pertama kami bersahur koboi. Selalunya lauk koboi ni la yang kita kempunan sangat time tengah posa hatta time tak posa (baca:kelaparan terlampau) sekalipun.

Ikan kembung masin goreng dan telur masak kicap. Siok woo.. Makan sahur macam makan waktu berbuka siap tambah-tambah nasi.

Lepas tu sakit perut sebab ulam lauk dengan cili api. Hamek kau.

Adat bulan posa kat Malaysia ni mesti ada bazaar Ramadhan kan. Maka pada 1 Ramadhan 1433 H pukul 5 petang, dengan semangat berpuasa pada hari cuti termasuk cuti daripada memasak, kami memulakan perjalanan ke bazar yang berdekatan. Labuan ni kecil je jadi mana-mana bazar pun adalah berdekatan, ye kawan-kawan.

Hari sebelumnya memang kami dah plan nak ke bazar di Labuan Walk. Nampak ada banyak kemah, ada banyak orang. Wah..ini tentu banyak makanan. Tapi sayang seribu kali sayang, rupanya banyak juga makanan yang dah habis. Tiba-tiba aku rasa kecil hati. Hahahaha. Cepat pula, baru pukul 5 lebih. Hari pertama, peniaga-peniaga tak boleh budget berapa kuantiti makanan nak jual kot...aku memujuk hatiku yang semakin kecil ini. Ewah..

Kemudian En. Suami Terchenta (aum!) ajak ke bazar di tengah bandar. Kat sini tak besar macam kat Labuan Walk, pun ramai orang juga. Hati aku yang kecil, semakin kecil dan kecil dan kecil...

Hahahaha, gedik la kau ni Adrian.

Sebenarnya nak cari kuih, tapi kuih pun banyak yang habis. Lauk toksah kata la. Sudahnya En. Suami beli habis lauk daging rendang dengan daging kari untuk buat sahur. Beli habis...macam banyak je kan bunyinya? Tidak, sebenarnya itulah cedokan terakhir dari gerai makcik tu. RM2/sebungkus. Alhamdulillahhh ada lauk sedap. Rezeki, rezeki.

Eh..sahur ada lauk..berbuka nak makan apa ni? Dah pukul 6.14 petang..lagi 23 minit nak berbuka dah.

Sudahnya, kitorang tapau dua set snack plate kat KFC.

Hari kedua puasa, En. Suami masak sup kepala ikan, ikan goreng dan terung sambal. Masyuuukkkk!

Sahur pun makan lauk yang sama.

Lepas tu sakit perut sebab aku buat sambal kicap yang over pedas. Hamek kau lagi sekali.

Hari ni kita berbuka dengan lauk yang melly-melly aje pedasnya, ye abang?

Pesanan penaja : Untuk anda diluar sana, sila jaga pemakanan anda agar ibadat anda tidak terganggu lagi-lagi di bulan yang pernuh dengan berkat ini. Oh, yeah....

- Selamat berpuasa. Semoga Ramadhan kali ini lebih sempurnya... -

1 comment:

art and design said...

Auww.. auww..
bah.. bah...
iii.. iii..
auw.. bah..