Sunday, January 17, 2010

Awak bawah umur lagi la, dik...

"Ada orang suka kat akak", maka berkatalah budak tingkatan 1 tu kat aku..aku lupa apa nama dia so kat sini aku letak la nama dia Shahrizan pasal die putih2, kulit gebu dan selalu pakai songkok hitam.

"Iye?bagusnya...siapa ek?", menjawab la aku kat corong tepon tu smbil sengih2 kembang kuncup hidung menahan napas supaya die tak tau betapa perasannya aku masa tu..

-------------------

"Nape dok kat luar, masuk la dalam dewan ni...tak nmpak orang buat persembahan kalo adik dok kat situ..", aku cuba berlagak sebagai kakak senior yg berhemah terhadap adik yg duduk balik tingkap luar dewan tu...

"Takpe, kak...kat sini pun ok".

"Ok..", aku senyum...

kau tersenyum, ku tersenyum,
kemesraan menguntummm..
senyumm..membahagiakan...
senyumanmu, amatlah berharga..
senyummmm, kepada semua..
dengan senyuman, terjalinlaaaah..
ikatan...

habis je persembahan seni petang tu, aku pun beransur balik. balik la pasal budak2 skolah sesi ptang pun dah nak balik, takkan aku nak dok situ lg plak..dari pagi smpai petang aku kat skolah, kang cikgu konpius aku ni pelajar ke pak guard. tengah aku berlenggang-lenggang kangkung ke gate skolah..."kakak!kakak!"...budak shahrizan (bukan nama sebenar) ni lagi..

"akak dah nak balik?", berkata2 la shahrizan sebaik aja die berdiri sebelah aku.

"ye...", (takkan aku nak berkebun kat sini plak). "adik nak balik jugak ke?",(aku pun tanya soklan bangang ni balik kenapa...)

"ye...akak kelas sebelah pagi ek?akak tingkatan berapa?"...dari situla kitorang mula berkenalan. sebelum kitorang berpisah untuk amik jalan pulang ke arah kebenaran masing2, sempat la aku tinggalkan nombor tepon umah kat die dgn niat untuk membantu beliau yg baru nak mengenal erti dunia sekolah menengah sekiranya ada sebarang masalah yg tidak dapat dielakkan..

"kalo adik ada masalah, kol akak ye". auw..tak payah tunggu ada masalah, die slalu kol aku. kadang2 kalo aku stay kat skolah smpai petang, nnt die teman la aku kat kantin waktu die rehat..aku suka study kat kantin sbb meja kat kantin besar. meja kat library tu kecik sgt (padahal takdela aku amik ruang sebesar alam utk pensilbok n buku2 aku-orang tamak selalu selesa).

makin hari, makin rapat la kitorang..memandangkan dia sekali ganda rendah daripada aku dan 4 tahun lg muda, takde la perasaan manis yang wujud daripd aku kepada die selain kakak and adik semata. die ni bukan la budak bermasalah, tp die tak ramai kawan..ada la sorang dua. agaknya sbb tu dia rapat dgn aku. comel aje budaknyer..asal nmpak aku je dari jauh dah tersenyum2..kadang2 die bawa kawan2 die teman aku sekali..

smpai la satu ketika...

petang yang indah tu, aku dapat panggilan telepon yg mesra kiut-miut dari shahrizan..

"assalamualaikum, kak yan"..

maka selepas memberi dan menjawab salam serta berbasa basi bertanya khabar...terpancul la kenyataan ni dari dia...

"Ada orang suka kat akak".

"Iye?bagusnya...siapa ek?", aku dah suspen ni....wah...ada pminat...

"saya..."

....aku senyap...

....die pun senyap...

panggilan ni dah jadi panggilan seram..

"adik...adik muda lagi...lagipun kita beza 4 tahun..camnilah, lepas ni kita jgn rapat sgt. adik jgn call akak lagi. kita jumpa kat skolah je, ok. assalamuaikum."

"waalaikumussalam..."

kejam ke aku? dia bukan la orang pertama yg aku kecewakan tp ini la perkara 'mengecewakan orang' yg pertama yg turut mengheret aku untuk kecewa sama sbb dia kecik2 dah kena reject..die ni pun satu...memang la cinta tu tak mengenal usia tp awak tu baru form 1..ni la die budak2 zaman sekarang..

dunia dah maju, zaman dah berubah..semua nak jadi cepat besar.

cuba jadi macam budak Yang-Chuk ni..org tgh sebuk nak masuk minang anak dara org, die sibuk berlari la, menendang la, menjerit tgh majlis..
bertuah....
nasib baik ko comel.
muah3!

7 comments:

Anonymous said...

crta yg mnrik skly lg...
mkin dri ksah sbnr..
klu ia ksah sbnr mmg agk mnkut kn...
tp apa pun crta yg best..
sy bg 3/5 bntang..

saaba said...

er...mmg crita sebenar...

moment said...

owh.. sgt bahaya..

aku rsa, smpi skrg dia masih igt2 kt ko.. hikhik

kawie2020 said...

bukan kejam camtuh.. tergamam kot dan x tahu nk buat pe kan... hehehehehhe... sian kat sharizan yg bukan namasebenar tuh...

saaba said...

kak wafa : agaknya la pasal saya pun asik tringat2 kat dia kadang2..hhahaahahah!

kawie : cobaaaannn...

farwalis said...

akak. ada orang suka akak gak

saaba said...

er..bagusnya...er..akak tak nak tau...