Friday, January 15, 2010

Layang2 yg tragis..

Dalam kepala aku dah terbayang2 aksi bermain layang2 esok..ntah la MatYan jadi ke tak bawa aku main layang2 sok..tp melihatkan dari segi kepayahan untuk membuat panggilan kepadanya melalui jaringan mudah alih yg dikatakan meluas ke seluruh Malaysia ni amatlah payah, maka cita2 ini terpaksa aku pendamkan di sudut hati yang paling dalam...

Layang2 pertama kalo tak silap aku ayah aku yg tolong buatkan...pakai kertas suratkhabar, beberapa batang penyapu lidi, benang dan selepentep. ayah aku pesan, kalo nak layang2 terbang tinggi, ekor layang2 tu kena bagi panjang..
Macam tu la slalunya kalo aku adik bradik nak main layang2, ayah aku la mangsa..smpai satu hari tu kitorang kena buat sendiri...kitorang ni cepat blajar, lama2 dgn kecekapan kitorang maka layang2 tu siap dalam sekelip mata. rahsianya, basikal-singgit-kedai runcit.

Ada satu petang tu, hati aku berdetik-detik, melonjak-lonjak perasaan ni teringin nak main layang2 sbb dah lama tak nmpak layang2 kat atas langit malah petang tu brangin sepoi2 bahasa..memang memenuhi kriteria permainan riang-ria ini..tp bahan takde, penyapu lidi masa tu pun dah tak wujud kat umah aku, pasal ayah aku dah simenkan laman depan umah. jadi disebabkan penggunaan penyapu lidi sangatlah minima sehingga mencapai tahap beku, maka pembelian alat itu telah diberhentikan sehingga diberitahu kelak.

Disebabkan aku dilahirkan dgn otak yg kreatif, dengan bergegasnyer aku turun dari katil, meniti anak2 tangga ke tingkat bawah, membelok ke arah dapur dan berdiri megah di depan stor. setelah berjaya memperolehi barang2 yang aku idamkan, aku segera menoleh ke pintu belakang rumah dan senyap2 menyusup keluar. takde la senyap sgt sebab lepas tu kakak aku pun ikut skali. dengan berbekalkan seutas tali (aku rasa benang) yang diikat pada beg plastik kaler merah (yg slalu orang tapau keropok kat pasar malam tu), kitorang berlari2 meriah meredah angin..membiarkan 'layang2' terbang tinggi mencecah awan (jgn kata awan, bumbung dapur umah pun tak lepas).

wuuu....wuuu....wuuu..... ---ni bunyi 'layang2'

esoknyer, kitorang nmpak orang main layang2...hurm,ntah2 'layang2' plastik keropok tu telah menjadi ilham kepada penduduk taman perumahan aku ni untuk memulakan musim layang2 pada tahun tersebut...oh....indahnya..

4 comments:

Jard The Great said...

oittt.. ku rindu sama kamuuuu

saaba said...

tau takpe...aku pun merindui kamu, tahu tak....(erk...geli plak rasanya...)

Anonymous said...

crta yg agk bgus...
tp klu blh wtak utma tu di p'byk kn lg..
serta kn gbr lg ok...
bru crta ini nmpk mnrik..
sy pcya matyan dlm crta ni seorg yg agk pnting dlm hdup kmu msa skrg nie...

saaba said...

ah...sudah la ko, myan...janji tinggal janji je...kata nak p main layang2...huh...